![]() | ||
![]() | ||
HiSTóRia KARPATSKÉ CHRBÁTY a Vrbovskí víťazi Počiatky rockovo alternatívnej, recesistickej skupiny KARPATSKÉ CHRBÁTY (KCH) treba hľadať už
v roku 1982, keď štyria spolužiaci z Vrbového Braňo Jobus (spev), jeho
brat Poznávacím znamením KCH okrem inštrumentálne prepracovanej rytmiky
a bohatých rockových aranžmánov sa stal „hýkavý“ spev hlavného showmana Braňa
Jobusa, ktorý v rozsahu niekoľkých oktáv spieval svoje bizarne groteskné
texty vo vrbovskom nárečí, špeciálnom variante trnavského dialektu. Kapela si
čoskoro získala ohlas nielen vo svojom regióne (napríklad na „putovnom“
festivale amatérskej tvorby Famat v Piešťanoch a okolí roku 1987,
kedy sa koncertne prvý krát stretla s BLAS), ale aj v Čechách a na Morave.
V tamojších kluboch KCH nasali neopakovateľnú atmosféru živej
alternatívnej kultúry a prišli do priameho kontaktu s hudbou jej
špičiek (Bittová & Po návrate z vojenčiny sa v KCH udiala personálna zmena
na poste bubeníka – A. Jobusa vystriedal Peter Hrdina, čo znamenalo, že skupina
neoprašovala len starší repertoár, ale vytvárala aj nové skladby. Tie
v živelnom, divadelne „vyšinutom“ koncertnom prevedení zaujali aj
saxofónistu a publicistu Mariána Jaslovského, vtedajšieho redaktora
vydavateľstva Opus, ktorý im ponúkol nahrávanie prvej platne. K jej
realizácii (čiže, ako KCH hovoria, „navrceniu“) došlo až začiatkom roka 1992,
takže bola v istom zmysle retrospektívnym dokumentom prvej periódy KCH. Z celého albumu, ktorý ako celok štýlovo príliš nevybočuje z „pražsko-výběrovskej“
zameniteľnosti, trčia hlavne Krsný tato
(dobový „hit“ ešte z obdobia Vegetu), kontroverzné Mačičky a najmä duchaplné pesničky Som spuchnutá spuchlina, Nemóžem
hovorit s „budovateľskou“ dychovkou v úvodne alebo záverečná
funebrácka Už ma obkľúčili... so
slovami a melódiou z jednotného katolíckeho spevníka. Na platni ako
dočasne stály člen KCH hral aj Štefan Slabý (trúbka, gong, vokál), pričom medzi
hosťami sa okrem Jaslovského a Martina Hanzela (syntetizátory) objavili aj
niektorí členovia spriazneného BLAS. Na svoj druhý titul museli KCH čakať do roku 1996, keď si vo
vlastnom náklade vydali CD označované číslom 2. Oproti zvukovo plochému debutu je síce nahrané vo výrazne lepšej
kvalite, avšak nebyť Jobusovho vkladu, pôsobilo by takmer nealternatívne a
hardrockovo konvenčne. Svetlé výnimky tvoria vidiecky štylizovaný, dodnes
populárny Omascený chleba,
„demikátovský“ Kolobeh a najmä skvostne vystavaná skladba Na cinteri už mám fleka. Trvalý nezáujem zo strany masmédii a väčších vydavateľstiev
o zemitý alternatívne rockový „folklór“ KCH neznamenal, ako tomu
v mnohých prípadoch býva, ich rozchod. Naopak, popri neustálom
koncertovaní v kluboch a na festivaloch vychádza roku 1999 v
trnavskom nezávislom labeli Monti records tretí album KCH, ktorým akoby skupina
nabrala druhý dych. Po rokoch nezávideniahodnej „rehole“ v slovenskom,
voči alternatíve neprajnom prostredí odviedli ako B. Jobus tak
i nekompromisný gitarista M. Kusý, výborný „basák“ R. Klčo, a ťahúň bicích
P. Hrdina na tomto CD poctivú, vrbovským humorom odľahčenú prácu. Aj keď nie
všetko sa na ňom vydarilo, po každej stránke bezchybné piesne Zjedol som hadovi pleco, Skočil som na mínu, Na drevo, Vrany či Lasica Margita v „naháňačkovom“
aranžmáne hosťujúceho Miša Kaščáka boli dôkazom stúpajúcej krivky kvality KCH
(pre úplnosť treba uviesť meno priateľsky „benevolentného“ producenta, ktorým
bol Kým spoločnou slabinou všetkých troch titulov KCH bola istá
nevyrovnanosť, o štvrtom, zatiaľ poslednom albume z roku 2003 sa to
už na radosť všetkých fanúšikov povedať nedá. Jednoducho na ňom nenájdete
slabé miesto. Popri brilantných „odpaľovačkách“ typu Takto sa žije v našom pásme, Tiahli víly po dne (v ktorých sa v duetách so suverénnym
Jobusom blysla aj Dorota Nvotová), Keď
som pásol madrace alebo Had nemá
vlasy (opäť s Kaščákom a džavotavým zborom Jobusových detí) znejú
v kontraste pohrebne temná Kde bolo
tam bolo či prekvapujúco počítačová miniatúra Kráľ Ik. Zvuk KCH sa obohatil o klávesy M. Valáška a najmä
„ostrú“ dychovú sekciu: R. Bielik, M. Bielik, Š. Slabý (všetci trúbky), B.
Galbavý, (trombón), R. Kubica, a. h. (saxofón ex-BLAS)
a koncertne i P. Kohout (barytónsaxofonista BLAS a Neuropy).
Celkovému vyzneniu platne, ktorú rámujú dva absurdne milé dychovkové popevky,
určite prospela hudobná produkcia ostrieľaného basgitaristu Mareka Minárika
(ex-Ash Band, ex-Lucie, Neuropa, Kollerband). Myslím, že v porovnaní
s komerčne úspešnejším druhým titulom „nástupníckej“ kapely Chiki liki
tu-a, ktorá, obrazne povedané, stojí na pleciach KCH a BLAS, predstavuje posledné
CD Chrbátov to najkvalitnejšie, čo slovenská scéna „nevážnej“ hudby v
súčasnosti ponúka. Vo Vrbovom však vzniklo roku 2000 aj iné povšimnutiahodné
„teleso“. Je pomenované podľa „véčka“, ktoré vytvára nahnutá veža tamojšieho
kostola a priamka vedená stredom jeho kolmo postavenej brány – VRBOVSKÍ VÍŤAZI (VV). Sú nimi
v modrých montérkach odetí spevák KCH a hráč na „hajzlový kopák“
Braňo Jobus a jeho „pán brat“ Za
zmienku určite stojí aj ojedinelé vrbovské združenie, multiorganizácia KRIAK
VRBOVÉ, ktorého spomínaným predsedom je plyšový hojdajúci koník. Jej zárodkom
sa niekedy pred štvrťstoročím stal akt zakopávania panáčika z hry „Človeče
nehnevaj sa“ do zeme, ktorý sa odvtedy každoročne na Vianoce vykopáva. K
insitne „konceptuálym“ akciám Kriak-u patria Strelecké preteky z poplašnej
pištole, Vytýčenie stredu sveta a vesmíru ve Vrbovém 26. 4. 2003 (podľa KK
čiže kriakského kalendára 26. 52. 1999), Majstrovstvá sveta a vesmíru
v pindžerlo (vo futbale hranom na stole s panáčikmi z uvedenej
hry), Výstup na hory v potápačskom úbore, MVS (Medzinárodné vedecké
sympózium) alebo Formula 0 (pozri www.kriak.szm.sk). Asi vás neprekvapí, že
všetky podujatia Kriak-u sa konajú a, dúfam, ešte dlho budú konať vo Vrbovom
hlavne z iniciatívy bratov Jobusovcov, členov Karpatských chrbátov
a Vrbovských víťazov. Bez nich by náš slovenský, nielen hudobný život bol
oveľa smutnejší, než je. Julo Fujak |
||
KaRPaTSKé CHRBáTy - www.chrbaty.szm.sk -chrbaty@szm.sk | ||